Minä olen vakava mies. Minä olen vakava mies nyt. Istun raiskion reunalla; istun raiskion reunalla vanhan kannon nenässä. Minä istun ja mietin, joutavia asioita mietin, vaikka olisi tähdellisempääkin pohdittavaa.
Monenmoista olisi nyt pohdittavaa, mutta kaikki joutavat ajatukset, ja niiden hajanaiset pätkät pyrkivät päähäni. Kuinka onkin ilmassa juuri nyt kaikenmoista turhaa pohdittavaa liikkeellä ja minun päähäni pyrkivät, olisi niille parempiakin päitä, joissa pesiä ja kasvaa, kenties päätyä jopa joihinkin johtopäätöksiin. Sellaisiin lopputuloksiin, joista olisi hyötyä sekä pohtijalle että hänen lähipiirilleen.
Pakkasaamuinakin tuntuu riite tarttuvan vain toisten autojen tuulilaseihin. Niitä sitten raapivat autojen omistajat kiireissänsä ja naapurin halvempi auto on aivan ajoon lähtöä vailla. Kismittää sellainen.
Mutta en minä sellaisia mieti.
Minä yritän keskittyä tärkeisiin, pieniin, mutta olennaisiin seikkoihin elämäni solmuissa, mutta tuokin syksyn pieni siivekäs tuossa kiinnittää huomioni. Siinä se pyrkii eteenpäin. Jotenkin järjettömän näköisesti könyää tietään. Liekö jotenkin valinnut juuri tuon melkein mahdottoman kohdan edetä? Onko menossa minnekään, vai vainko yrittää, että onnistuisiko? Onnistuisiko tästä mennä ja päästä johonkin? Ja mihin johonkin?
Sielläkö olisi parempi, siellä mihin pääsisi, vaiko siellä mistä tuli? Tai missä jo on?
Sen parempi ei ole missään, mutta on mentävä. On yritettävä, on oltava.
Viikko sitten istui viereisellä kannolla toinen. Hänkin varmaan pohti asioitaan. Hänellä vain oli puhelin ja sen avulla pohti yhdessä asioitaan toisen kanssa, sellaisen kanssa jota asiansa koski. Istui siinä kannon nokassa. Pitkän tovin istui ja puhui puhelimeen.
Sellainen onkin hyväksi, jos on yhteisiä asioita pohdittavana vaikka siinä naapurikannon nokassa. Että on puhelin.
Se naapurikanto oli tuore ja vast´ikään katkaistusta puusta peräisin. Minä taas istuin siihen viereen, vanhemmalle kannolle. Se oli mukavamman näköinen sillä siinä oli kaakkois-Amerikan kartta. Florida oli siinä niin herkästi töröllään, että otin siitä kuvankin.
Se on Floridakin kaunis ikään kuin ilmakuvana kannon päässä. Ja on varmaan muutenkin kaunis ja mukava seutu olla ja asua, en minä sillä.